Vi hjelper deg så snart vi kan!

Våre åpningstider er ukedager mellom 08.30 og 16.00
epost: support@fri-sikt.no
tlf:       75044444

 

Her er en kjapp sjekkliste for å utelukke noen av de vanligste feilene som forårsaker problemer med nettilgangen.

Har du fri sikt?

Om du har tjeneste levert via 5G-antenne er det utrolig viktig at det er helt fri sikt mellom din antenne og vår sender. Selv om det var fri sikt da antenna ble montert, kan det i ettertid ha kommet hindringer som trær eller lignende som nå kan virke forstyrrende på signalet.

 

Hva betyr lysene? 

WiMAX (firkantet antenne) har en innendørs strømforsyning med tre lysindikatorer.
Power: Lyser om det er strøm til antenne.
Wireless: Lyser om antenne har kontakt med sender.
ETH: Lyser om koblingen mellom antenne og router er OK.

5G (rund antenne) har ett lys på strømforsyningen og seks lysindikatorer på antennen.
Strømforsyning: Lyset indikerer at strømforsyningen får strøm.
Første lys på antenne: Lyser fast når antenna får strøm gjennom antennekabelen.
Andre lys på antenne: Blinker ved trafikk.
Fire neste lys på antenne: Indikerer signalstyrke. Alle fire burde lyse for best mulig kvalitet.

 

Hvordan kan du feilsøke selv?

Mangler noen av lysene?

Sjekk at alle kabler er koblet ordentlig inn og på riktig plass:

  • Antenne kobles til port merket PoE/Radio på strømforsyningen.
  • Router kobles til LAN/Ethernet på strømforsyningen.

Sitter alle kablene som de skal bør du ta ut strømmen fra strømforsying og router?

Sett inn strømmen på strømforsyning og vent 30 sek til antenna får kontakt før du setter inn strømmen til router.

Er alle lys og kabler i orden?

Sjekk at du er koblet til ditt trådløse nett. Test gjerne med nettverkskabel mellom datamaskin og router for å utelukke feil med det trådløse signalet fra routeren din.

 

Skulle det mot formodning fortsatt være problemer, kontakt oss for videre bistand.

 

Legg gjerne inn din henvendelse i skjemaet under, så kontakter vi deg.